Saturday, December 25, 2010

Syarat "Sah" Couple

”Bang, saya rase nak bercouple lah. Boleh tak?”

“…”

”Camne bang? Boleh ke tak?”


”Emmm... Antara couple dengan solat mane lebih penting”

”Of course lah solat”

”Dan dalam solat ade yang dinamakan syarat-syarat sah solat kan? Kamu ingat tak ape die syarat-syaratnyer?”

”Em... Em... Eh! Nampaknya abang cuba untuk menukar topik perbicaraan kita. Tak parlimenlah begini bang...”

”Ok, ok... Dalam solat ade syarat-syarat sahnya kan? Maka couple pulak jadi sah jika penuhi syarat-syaratnye. Abang namakannya sebagai syarat-syarat sah couple”

”Hah? Ngarut je abang nih. Ok kalo ade, ape la syarat-syaratnyer?”

“Ok.... Yang pertama adalah niat. Yelah, setiap benda yang kita buat bukankah adalah ibadah jika kita niatkan kerana Allah dan kene cara yang betul serta tidak dilarang Allah. Jadi niat kenelah dengan mencapai tujuan akhir iaitu untuk berkahwin dengannya kerana Allah. Tak boleh kalo setakat saje-saje je. Atau pun sebab nak bermaksiat sikit-sikit ke, mahupun sebab nak merosakkan pasangan couple tu... Dalilnya abang rase kamu pun dah tau kan?”

”Ok... Dapat diterima. Yang kedua pula bang?”

”Yang kedua adalah menjaga pandangan. Tak leh la nak lihat benda-benda yang terlarang. Tengok aurat pasangan ke atau tengok bahagian-bahagian tertentu pasangan sehingga menimbulkan syahwat. Kalo tengok tahi lalat si dia sampai timbul perasaan geram-geram, dan malam pulak sampai pasang angan-angan pun tak boleh. Senang citer memang kene jagelah mata ni elok-elok...”

”Uish... Mestilah bang... Couple Islamik, mestilah bile jumpe tu tunduk je. Lepas tuh tak leh lame-lame. Senang je... Yang ketiga pulak ape la?”

”Yang ketiga adalah menutup aurat. Ye lah, bukan mahram, memang wajiblah tutup aurat. Lainlah kalo dah jadi isteri...”

”Memanglah bang kena tutup aurat. Kalo couple saye nanti tak pakai sokin memang saye akan pakselah die pakai kalo nak jumpe saye”

“Bagus, bagus. Bukan tu je, nanti kalo die pakai tudung jenis yang nampak leher tuh pakse die tutup sakali tau. Labuhkan sampai ke dada”

“Alright. Seterusnya bang…”

”Yang keempat pula adalah jangan berdua-duaan bersendirian. Dengan sepupu pun kita tak boleh berdua-duaan sebab sepupu tu pun kita boleh kahwin, apatah lagi dengan couple... Kalo nak jumpe mestilah ade teman lain. Bahkan ade hadith nabi yang melarang berdua-duaan dengan perempuan kecuali dengan ada mahramnya sekali. Tak leh nak berdua-duaan di dalam kereta, atas motor, kelas dan kat mane-menelah”


”Fuh... Yang ni susah sikit... Camne lah nak bagi ayat-ayat manis dan menusuk kalo ade orang len. Malulah...”

”Kalo nak couple kene lah ikut syaratnyer… Tadi confident sangat… Baru syarat sah yang keempat dah nak mengeluh”

”Mane ade bang. Takpe, takpe... Rakam video lapas tuh suruh die tengok kat umah... Tapi, masih tak syok lah camtu. Tak siaran langsung... Takpe lah, nak couple punya pasal. Yang seterusnya ape lak bang?”

“Boleh je.. Tapi jangan lupe syarat-syarat yang sebelum ni…”

”Em.. Yelah... Lagi bang?”

”Yang kelima adalah janganlah yang perempuan tu melunakkan suara dan hendaklah berkata yang baik-baik sahaja. Tak leh la buat-buat suara manja dan menggoda sampai yang lelaki tu tak leh pulak nak tido malam. Tapi tidaklah bermaksud bile bercakap dengan bukan mahram tu kene keras-keras. Yang lelaki bile bercakap, nak menangis perempuan tuh dibuatnya. Yang perempuan pulak, dah macam komanden kawat pulak gayanya.. Biase-biase sudah. Lepas tu kene la cakap benda-benda yang baik-baik. Tak leh mengumpat, menyumpah, berkata lucah dan lain-lain yang buruklah”.

”Ala... Tak syok la.. Biaselah bang nak manje-manje dengan couple”

”Masalahnye die tu kamu punya couple, anak orang, belum lagi jadi isteri. Dah jadi isteri lainlah... Kang manje-manje sampai terlanjur, kan dah susah. Bayangkan kalo adik atau ahli keluarga kamu terlanjur dengan lelaki lain sebelum kahwin, ape perasaan kamu?”

”Ok.. Ok... Serius pulak abang nih... Saye saje je nak gurau-gurau... Seterusnya bang?”

“Fuh, emo pulak... K lah, yang keenam adalah adanya hijab atau pun tabir atau pembatas antara pasangan. Ade yang menafsirkan hijab atau tabir ini sebagai tabir yang betul-betul. Kalo nak bercakap kene bercakap dari balik tabir. Tapi dalam keadaan sekarang ni, mamang susah kalo nak buat macam ni. Kalo nak keluar je kene bawak tabir sebab kat mane-mane pun pasti kita akan berjumpa dengan perempuan. Lagi pun sekarang semua orang dah ade handphone dan internet pulak boleh didapati kat kebanyakan tempat. Nak bercouple pun tak payah nak jumpe... Leh gune SMS, chatting atau e-mail je... Jadi ade yang menafsirkan hijab atau tabir di sini sebagai hijab atau tabir bagi hati... Jadi bile nak berjumpe, tidak lah perlu bawak tabir tetapi menabir hati agar tidak dibiarkan nafsu menjengah. Kalo rase semacam je hati tu, cepat-cepatlah tamatkan perjumpaan. Camtu jugak bile berSMS, chatting, berbalas e-mail atau bercakap melalui handphone... Hijab itu perlu diletakkan di hati untuk memelihara hati”.

”Ish... Ni yang susah... Dah la hati saye ni kotor... Kadang-kadang rase seronok pulak bile buat maksiat. Tak de pulak rase lain macam tu macam yang abang sebut. Ade lagi ke syarat nye bang”.

“Ade lagi… Yang ketujuh, suci dari bersentuh-sentuhan”

”Adus... Maka tak leh la nak alirkan getaran cinta saya kat couple saye tuh.... Payah, payah...”

"Kelapan pulak, tidak menimbulkan fitnah. Kalo kamu bercouple sampai timbul fitnah terhadap agama, keluarga dan diri kamu maka tak sah lah kamu bercouple"

"Ishk... Ni yang paling susah nih. Mulut orang ni susah sikit nak tutup"

"Tau pun. Jadi kalo nak couple kamu kene pikir lah sendiri camne caranyer supaya tak timbul fitnah"

"..."

"Yang kesembilan pulak menyeru kepada ma'ruf dan mencegah yang munkar. Abang pernah dengar tentang couple Islamik nih, tanye dah solat belom, kejutkan qiam, tanye makan tadi ade bace Bismillah tak dan macam-macam lah. Nampak memang macam baik. Tapi yang jadi masalahnye bile member buat perkara sama, die tak mau buat. Die buat tadi sebab couple die... Ni yang leceh... Dah macam berpura-pura pulak. Pura-pura ni pulak sifat orang-orang munafik. Na'uzubillah... Mintak jauh"

"..."

”Dan yang terkahir adalah jangan berzina dan dekati zina... Satu hadith dari Abu Hurairah r.a. dari Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya ALLAH menetapkan untuk anak adam bahagiannya dari zina, yang pasti akan mengenainya. Zina mata dengan memandang, zina lisan dengan berbicara, sedangkan jiwa berkeinginan serta berangan-angan, lalu farji yang akan membenarkan atau mendustakan semuanya. Hadis yang diriwayat oleh Bukhari, Muslim & Abu Daud”

”..."

"Awat senyap je"

"Hmm... Lepas dengar syarat-syarat sah ni, rase macam mustahil lak nak couple”

”Nape lak?”

”Sebab bile bercouple, syarat-syarat tuh susah nak dipenuhi. Dalam kamus ber'couple', hal-hal yang terlarang dalam syarat tuh adalah lumrah untuk dilakukan, manakala yang disuruh tu mustahil pulak nak dibuat”

”Tau pun. Tinggal atau langgar je satu syarat maka tak sah lah couple kamu. Apabila tak sah, maka bercouple kamu itu terus menjadi haram”

”Hmm.. Kalo camtu biarlah saya bersendiri dahulu. Mencari cinta Allah dahulu. Bercouple dengan Dia. Senang dan tak leceh..."

"Hmmm.."

No comments:

Post a Comment